Blijf relevant voor klanten

 

Cor van Beusekom, accountmanager Modellengenerator, spreekt met Paul Pronk, bedrijfsjurist van Salarisfactory. Ze praten over innovatie bij accountants- en administratiekantoren, online platformen, automatiseren van werkprocessen en het belang van interactie met de klant.

Cor: De wereld staat niet stil. In alle sectoren zie je beweging en verandering. Wat zijn kenmerkende marktontwikkelingen voor deze sector?
Paul: “Aan de ene kant verandert de eindgebruiker en aan de andere kant hebben we te maken met een constante golf aan technologische mogelijkheden, die allebei steeds slimmer en pro-actiever worden. Waar de klant enerzijds steeds hogere verwachtingen heeft bij de techniek, rekent deze anderzijds op steeds meer aandacht. Hij wil dat er geluisterd wordt naar zijn behoeften en wensen, maar wordt aan de andere kant zelf steeds mondiger en minder loyaal. De techniek van nu speelt hier knap op in. De technologische ontwikkelingen brengen ‘slimme tooling’, waarmee we efficiënter werken, nieuwe producten ontwikkelen en experimenteren met nieuwe verdienmodellen.”
 
Ik denk dat juist innovatie gaat zorgen voor de nodige verandering in deze branche. Kantoren kunnen er dan ook niet omheen om opnieuw hun werkprocessen onder de loep te nemen en te kijken of ze deze met de techniek van nu effectiever kunnen stroomlijnen. Op die manier brengt innovatie de vernieuwing waar de uiteindelijke eindgebruiker om staat te springen. Hoe denk jij dat je als administratiekantoor met innovatie je dienstverlening naar een hoger niveau brengt?
“Daar kan ik kort over zijn: door het aanbieden van een breed pallet aan diensten welke door ondersteuning van cloud software aan elkaar gekoppeld is. Hierdoor heb je snel en eenvoudig toegang tot actuele en relevante bedrijfsinformatie. Juist door doelmatig en slimmer gebruik te maken van geïntegreerde applicaties in de cloud, is het mogelijk te werken tegen vaste tarieven; een eis van klanten die naast kwaliteit absoluut centraal staat. Dus om ook in de toekomst je markt- en concurrentiepositie te behouden pleit ik voor transparant en online werken. Hoe ik daarbij kom? Door te praten met klanten, door te leren van andere sectoren en door open te staan voor technologische ontwikkelingen. We analyseren al luisterend continu waar echt behoefte aan is. Kortom; waar wij toegevoegde waarde kunnen leveren. Juist in deze sector zie je dat administratiekantoren, door zaken te automatiseren of uit te besteden, tijd vrij maken om hun onderscheidend vermogen in de praktijk te brengen. Als je het mij vraagt zorgt ICT ervoor dat je meer tijd hebt voor het menselijke aspect van zakendoen: de relatie. Klanten willen meer aandacht, transparantie en relevantie. Dus aan ons de taak ze dat te geven.”
 
ICT neemt standaardwerk uit handen met als doel te faciliteren. Wat leren we van jullie kijk op het faciliteren van de klant?
“Naast onze huidige ondernemers / werkgevers in het MKB richt Salarisfactory zich eveneens op administratie- en accountantskantoren. Door veel met deze laatste groep in gesprek te zijn wordt ons steeds duidelijker dat zij ontzorgd willen worden op het gebied van personeels- en salarisadministratie. Beide doelgroepen worden door Salarisfactory via een online platform bediend. Naast de traditionele loonadministratie biedt Salarisfactory tevens HR-diensten alsmede juridisch advies op arbeidsrechtelijk gebied. Salarisfactory neemt tegen een vast bedrag per maand al deze werkzaamheden uit handen voor zowel een administratie- en accountantskantoor alsook voor de ‘normale’ MKB cliënt. Voor deze dienstverlening maken wij gebruik van NMBRS, een bewezen cloudapplicatie voor deze sector. Naast de kwaliteit die Salarisfactory toevoegt aan de personeels- en salarisadministratie betekent deze manier van werken een enorme tijdswinst voor onze klanten.”
 

‘Met online applicaties creëer je platformen die slimmer werken mogelijk maken’

 
En de arbeidscontracten? Hoe vliegen jullie die aan?
“Binnen ons platform wordt NMBRS naadloos geïntegreerd met de Modellengenerator. Als accountant of administrateur ben je verantwoordelijk voor het opstellen en bewaken van overeenkomsten. Van deze werkzaamheden is 90% standaard en kan om die reden geautomatiseerd worden, wat een tool als de Modellengenerator mogelijk maakt.”
 
Met een applicatie zoals de Modellengenerator genereren deze professionals standaarddocumenten van hoge kwaliteit in een handomdraai. Hierdoor houden zij meer tijd over voor advisering bij complexere vraagstukken. Iedere expert streeft vandaag de dag naar perfectie, naar manieren om te voorzien in de concrete behoefte van klanten en om meer werk te verzetten in minder tijd. Word sjablonen bieden hier veelal al uitkomst, echter voldoen zij niet altijd aan de laatste wet- en regelgeving. Daarnaast zijn er nog altijd veel variabelen binnen ieder contract, waar het – het is immers mensenwerk – binnen deze sjablonen mis kan gaan. Door te werken met een intuïtieve applicatie voor documentcreatie worden overeenkomsten snel en foutloos opgesteld.
“Juist dit maakt het voor administratie- en accountantskantoren nu ook erg eenvoudig om hun dienstverlening uit te breiden met het opmaken van arbeidscontracten. Op basis van de toch al noodzakelijke data voor de salarisadministratie en een aantal ‘slimme’ vragen vanuit de Modellengenerator wordt een juridisch contract opgesteld conform wetgeving. En als er mutaties zijn die kennis en advies op maat vereisen, dan zitten onze bedrijfsjuristen voor hen klaar om ze persoonlijk en op maat te adviseren.”
 
Wat is hiervan het voordeel voor de ondernemer / werkgever?
“Ten eerste kunnen zij hun werknemers overzichtelijk en op ieder moment van de dag via de app het personeelsdossier inclusief salaris- en verlofgegevens beschikbaar stellen. Deze organisaties zelf werken met professionele arbeidscontracten, krijgen beter inzicht in de verzuim-, verlof- en bijvoorbeeld studieregistratie, waardoor zij de medewerker ‘volgen’ en zo met hen meegroeien. En, last but not least, profiteren zij van vaste tarieven.”
 

'Naast kennis, streef ik naar het optimaliseren van online vaardigheden én empathisch vermogen.'

 
En de administratie- en accountantskantoren?
“Deze groep profiteert van rust doordat alles omtrent deze bedrijfsactiviteiten correct en conform de laatste wet- en regelgeving is uitbesteed. Door als administratie- en accountantskantoor te werken met een geïntegreerd online platform houden zij meer tijd over voor klanten. Door werk uit handen te geven en geautomatiseerd te laten uitvoeren maken zij minder fouten, is alles actueel en hebben zij de mogelijkheid tijd te investeren in verdieping van andere activiteiten, zoals adviesgesprekken. Door te werken met hedendaagse technologie maak je het ook mogelijk om diensten te ‘productizen’ – om te zetten naar producten - en tegen vaste tarieven aan te bieden.”
 
Als ik het samenvat op basis van mijn ervaringen is het allergrootste voordeel voor iedereen dat er doelmatiger en meer doeltreffend gewerkt wordt. Gebruikers vullen gegevens maar een keer in, voor zowel de salarisadministratie als de contracten en alles wordt foutloos en geautomatiseerd voor ze uit handen genomen. Dit brengt naast comfort ook zorgeloosheid op de werkvloer. Alleen voordat je zover bent is het zaak eerst te luisteren naar de echte behoefte. Is het gesprek, het luisteren, voor jou belangrijk om innovatief te zijn?
“Absoluut. Uiteindelijk begint ieder winstgevend bedrijfsmodel bij de klant. Een oprechte relatie met je klant helpt je om deze beter te begrijpen en de behoefte achter de vraag te signaleren. Om de plank niet mis te slaan met diensten of producten waar je klant nou net niet op zit te wachten is aandacht voor de klant zo ontzettend belangrijk. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Als je het mij vraagt dan is de werkomgeving over 5 jaar een groot online geïntegreerd platform. Dan werken er minder mensen in onze branche doordat veel ‘standaardtaken’ zijn geautomatiseerd. Ik verwacht dat het personeel van de toekomst hoger opgeleiden zijn die zich vastbijten in ingewikkelde aanvragen, mutaties en relatiebeheer. Dus naast kennis, streef ik naar het optimaliseren van online vaardigheden én empathisch vermogen.”
 
En wat zijn de kansen voor innovatie op de korte termijn?​
“De komende jaren worden werkprocessen en documentstromen optimaal gestroomlijnd en geautomatiseerd. Klanten en gebruikers werken online samen, zien hun zaken en statussen via een app in en al het werk wordt foutloos, en bovenal niet dubbel, uitgevoerd. En het allermooiste hieraan is dat er tijd gecreëerd wordt voor datgene waar het in deze maatschappij nog steeds om draait: De persoonlijke relatie.”

Over Salarisfactory.nl

Salarisadministratie en HR voor en door accountants- en administratiekantoren, werkgevers en werknemers
Salarisfactory is net als NMBRS® de innovatieve personeels- en salarisadministrateur die niet alleen werkgevers helpt te voldoen aan wet- en regelgeving maar ook inzicht geeft in HR processen en HR oplossingen. Het team bestaat uit samenwerkende personeels- en salarisadministrateurs van verschillende accountants- en administratiekantoren en ondernemingen die zelfstandig hun personeels- en salarisadministratie willen verzorgen. Deze samenwerking leidt voor alle partijen tot  kwaliteit en continuïteit.

Over Modellengenerator

Accountants, advocaten, juristen, vastgoedspecialisten of HR-professionals; allemaal zijn zij (mede-)verantwoordelijk voor het opstellen en bewaken van overeenkomsten. Van deze werkzaamheden is 90% standaard en kan om die reden geautomatiseerd worden. Hierdoor komt er meer tijd beschikbaar voor advisering bij complexere vraagstukken. Met de Modellengenerator worden standaarddocumenten van hoge kwaliteit in een handomdraai gegenereerd.